måndag 25 mars 2013

Grattis Aretha!



Hurra, hurra, hurra, hurra!

Idag fyller drottningen av soul 71 år.
Det måste vi fira!

Varför inte ta en passande låt som sammanfattar hur jag kände första gången jag hörde henne sjunga?
"Didn't I(blow your mind this time)" som The Delfonics spelade in

Lyssna på den underbara galningen Bernard "Pretty" Purdie som går loss helt på sina trummor.
Inga spärrar där inte.
Men det stoppar inte där. Dr. John Lirar percussion, Hubert Laws lattjar med flöjten och  Donny Hathaway spelar orgel och elpiano.
Jag kan fortsätta i evigheter med vilka musiker och stjärnor som är med i musikerlistan på detta albumet. Det är helt galet och skivan "Young, gifted and black" är nog min största favorit av alla hennes skivor.
Det finns inte en enda svag låt på skivan.
Borde egentligen lägga upp alla låtarna här, men det vore nästan för bra för att vara sant.



Aretha Franklin – Didn't I [Blow Your Mind This Time] [Album Version]

Från samma skiva är den här versionen av Beatles låt:


Jag tycker Beatles version är rätt seg och tråkig. Men här tänder det till.
Aretha gör som hon brukar och får in gospelnerven och när basen börjar vandra i slutet av låten går det bara inte att sitta still.

Aretha Franklin – The Long And Winding Road




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar