torsdag 12 januari 2012

Al Downing - I'll be holding on



Världens bästa (och enda?) countrydisco!
(Big) Al Downing är mästaren vi snackar om.

Föddes 1940 i den lilla nätta familjen på tolv bröder och två systrar.
Vad som honom så unikt var att han var en av de allra första svarta att slå igenom med att spela rockabilly och country.
Själv sa han : Jag växte upp i Oklahoma. Jag förstår inte varför jag inte ska kunna sjunga country bara för jag är svart, jag rider hästar och jobbar med boskap. Hur kan man säga att country är vit musik?
Och hur rätt har han inte?

Han lärde sig att spela piano själv vid tio års ålder och när han var fjorton år gammal vann han en talangtävling.
Han inte bara vann den, en lokal rockabillyartistden blev så imponerad att han anställde honom i sitt band direkt efter att ha hört honom.

Efter några år med hans grupp blev Al och de andra uppsnappade av Wanda Jackson som ville ha dom på sin turné. Samtidigt som de turnerade med henne hann de även spela in en skiva, så de måste ha jobbat dag och natt.

Al blev känd som en riktig entertainer, hade i snitt 75 konserter på år under sin 52åriga karriär.
Rätt bra jobbat.

Det finns väldigt få låtar som är både country och disco, men nu ska ni äntligen få höra en, och det är den bästa! Den blev väldigt oväntat en listetta på danslistan i USA. Och tyvärr den enda discolåten som Al spelade in.
Missa inte banjosolot efter några minuter!






Han avled 2005 efter en tuff strid mot sin leukemi.

Al Downing – I'll Be Holding On



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar