fredag 9 december 2011

Rich girl - Hall & Oates

Första låten.
Vad ska jag välja?
Jag brukar säga till mina vänner när de frågar mig om vilken låt som är min favorit, att det är svårt att välja.
Jag har nog minst 2000 favoritlåtar.
Alla är bra, men inte vid samma tillfällen, eller jo, alla är bra.

Just idag är den här bäst.



Daryl Hall och John Oates lite stompiga "Rich girl" från 1977.

Herrarna möttes i en frakthiss i Philadelphia dit de flydde under ett gängbråk i en konsertlokal.
De började snacka lite med varandra och upptäckte att de hade likdan musiksmak samt gick på samma universitet. Deras musikstil kan väl närmast liknas vid pop möter philly-soul.

Låten handlar om en bortskämd rik arvtagarinna som lever på sina föräldrars pengar och kan göra vad hon vill.
Bakrunden till sången är inspirerad av en gammal pojkvän till Daryls dåvarande flickvän Sara, som var en rik arvtagare till en ägare av någon snabbmatskedja. Han betedde sig lite väl galet och brydde inte riktigt om vad som blev resultatet av hans agerande, hans pappa skulle ändå lösa ut honom om det blev några problem. Daryl Hall kände att han hade en bra textbit på gång. Dock funkade det inte med "rich guy", utan byttes ut till "rich girl", och hiten var ett faktum.

Denna låten blev deras första billboardetta i USA och det var med denna låten de slog igenom stort.
Hall & Oates är en av världens mest framgångsrika band men inte lika välkända i Sverige, gruppen har ju bara sålt runt 60 miljoner album globalt.
I sverige är de nog mest kända för låten "Maneater".

Här i ett liveframträndande i en tysk tv-show.
Man kan ju inte annat än älska trummisens brandgula kroppsstrumpa, Daryls mysiga hår och den coola basistens poser.

Mycket nöje:



Daryl Hall & John Oates – Rich Girl

4 kommentarer: