måndag 12 december 2011

George Jackson - A knight in shining armour




Här har vi den låten som är så bra, att jag första gången jag hörde den bara släppte allt och tårar sakta trillade ner för mina kinder. Den är så vacker, texten talade rätt in i mig och lyssna noga, allt ändras när det endast är 20 sekunder kvar av låten.

George Jackson är nog mest känd i soulkrestar för den fina låten "Aretha sin one for me", som handlar om en kille som kommer fram till en dj och önskar en låt till sin tjej. En låt med Aretha Franklin, för att hon då ska komma tillbaka till honom.
Herr Jackson har mest varit verksam som låtskrivare och har försett de flesta artister i southern soul-kretsar med finfina låtar. Artister såsom Wilson Picket, Candi Staton, Ike & Tina Turner, Al Green, Ann Peebles, Johnny Taylor, Latimore, Bobby Bland, Denise LaSalle, Clarence Carter, The Osmonds, Bob Seeger och många andra har fått hits skrivna av honom.
Han fick chansen att spela in några låtar själv eftersom han fått till så mycket framgångsrikt material. Tyvärr gav den satsningen inte så stor framgång för honom som artist, utan han fortsatte som låtskrivare.
Han var kontrakterad låtskrivare för Fame-studion i Muscle Shoals.

Denna låt kommer från en samling demos som han spelade in med tanke att sälja vidare till andra större artister. Dock var det få av de på denna samling som såldes vidare.
För mig är det svårt att förstå att de inte gavs ut i hans eget namn, så bra de är.



Tyvärr finns även denna inte på spotify.

4 kommentarer:

  1. Fantastisk låt och blogg, Per!

    Var George verkligen medlem i The Ovations? Jag tror faktiskt att han bara producerade och skrev låtar åt dem och möjligvis sjöng med på någon av dem.

    Vad jag har kunnat läsa så bildade Louis Williams gruppen tillsammans med Elvin Lee Jones och Nathaniel Lewis från The Del-Rios. Den löstes sen upp och Louis Williams bildade en ny The Ovations med Bill Davis, Quincy Billups, Jr. och Rochester Neal från The Nightingales.

    One In A Million från 1972 är värd att kolla upp, Per! Självklart har George varit med och producerat den.

    http://www.youtube.com/watch?v=MQ357wSmnhU

    SvaraRadera
  2. Enligt Allmusic var han med i The Ovations men dom har ju inte alltid rätt :)
    Och denna gången verkan dom ha fel, iallfall om man kollar vad en av medlemmarna i the Ovations säger själv. Jag får göra bättre research helt enkelt.

    http://www.soulwalking.co.uk/Ovations.html

    SvaraRadera
  3. One In A Million finns nu på recordmania.se för 75:-

    SvaraRadera